the تأثير برنامج مقترح بأستخدام تكنولوجيا الحاسب الآلي على تعليم الكاتا الثانية لطلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بالزاوية.

Authors

  • د. صبحية سالم سلمان
  • د. زينب مصطفى عمران

Abstract

بالذكر تعليم الكاتا تعتمد اعتماد مباشر على اختيار البرنامج التعليمي الذي يستخدمه المعلم مع المتعلم وحيث أن الوسائل التعليمية تعني كل ماهو يساعد المتعلم ويساهم في ارتقاء مستواه وسرعة مهمة تعلمه للمادة العلمية واجادتها في اقل وقت وباقل مجهود ويتمثل ذلك في رياضة الكاراتية من خلال استخدام المعلم لتلك الوسائل السمعية والبصرية في خدمة المادة العلمية حيث يتم استخدام المثير البصري كنوع من المثيرات وربطه بالاداء المهاري لتعلم الكاتا وتهدف الباحثتان من خلال هذه الدراسة للتعرف على تاثير برنامج التعليمي باستخدام تكنولوجيا الحاسب الآلي في تعليم الكاتا الثانية لطلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة واستخدمتا المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة باستخدام التصميم التجريبي القياس القبلي والبعدي لمدة (6) اسابيع وتمثلت عينة البحث في طلاب السنة الثانية كلية التربية البدنية جامعة الزاوية وعددهم (50) طالب وقد جاءات في نتائج الدراسة أن هناك فروق واضحة بعد استخدام الحاسب الالي لصالح القياس البعدي .

الكلمات المفتاحية : التكنولوجيا - الحاسب الالي - الكاتا

 

 

Abstract:

The process of learning karare, especially learning kata, depends directiy

1

 

 

20

 

on the choice of the educational program that tge teacher uses with the learner, and since educational means mean everything that helps the learner and contributes to raising his level and speeding up the task of learning the scientific material and mastering it in the least time and with the least effort, and this is represented in the sport of karate from During the teacher,s use of these audio-visual means in the service of the scientific material, the visual stimulus is used as a type of stimulus and linked to the skill performance of learning the kata .

The researcher aims through this study to identify the effect of an educational program using computer technology in learning the second kata for students of the college of physical Education and sports Sciences, and it was used the one-group experimental approach using the experimental design,pre-and post- measurement for a period of 6 weeks. The research sample represented 50 second-year students in the Faculty of physical Education, Zawia University. The results of the study showed that there were clear differences after using the computer in favor of the post-measurement .

Opening words: Technology – Computer – Kata.

 

Published

2024-05-20